lauantai 13. helmikuuta 2016

Alkuhöpinöitä

Olen jo pitkään miettinyt pitäisikö perustaa kirjablogi. Olen miettinyt asian hyviä ja huonoja puolia; mitäs jos en osaakkaan kirjoittaa, mitäs jos kukaan ei lue, ja en todellakaan halua tyrkyttää blogiani kenellekään! Apua kauheaa jos sitä joku lukisi ja arvostelisi mielipiteitäni! Hyvät puolet olivat sitten vähän vähemmässä, ja lähinnä koskivat haluani jakaa lukemaani eteenpäin. Halusin jonkun paikan missä voisin purkaa ajatuksiani lukemastani ja jossa voisin hehkuttaa siitä mitä olen lukenut. Ehkä se blogi ei olisikaan ihan huono ajatus. Oma pikku paikka, jossa voisin harjottaa taas kirjoittamisen jaloa taitoa (APUA olen kirjottanut viimeksi lukiossa kirja-arvosteluja!).

Olen lukenut aika lailla koko pienen elämäni ajan. Pienenä ollessani iltasadut kuuluivat siihen juttuun ja sitten kun opin pienenä lukemaan (opin koulussa lukemaan, ja muistan turhautumisen, kun jotkut osasivat lukea jo ennen kouluun tuloa) luin aika lailla kaikkea.
Neiti Etsivät luettuani ja lähes kaikki Karvis-sarjakuvat, sekä lasten historianteokset läpi käytyä siirryin aika nopeasti kirjaston "aikuisten"-valikoimaan. Ramppasin pienempänä ja vähän isompanakin monta kertaa viikossa kirjastossa. Siinä kahdenkympin kynnyksellä pidin lukemisesta vähän taukoa, ja luin lähinnä kirjoja jotka olin ostanut tai jotka minulla oli jo kirjahyllyssä. Syynä tähän oli mahtavat kirjastolaskut jotka olin aikaansaannut  pk-seudun kirjastoihin (ja menettänyt lainausoikeuteni, koska en ollut maksanut laskujani.. hups!) sekä koulunki kirjastoon (sama syy....) Olin unohdellut palautella kirjoja aika usein.

Pari- kolme vuotta sitten, päätimme kaverini kanssa, että tarvitsemme molemmat inspiraatiota uusien kirjojen ja kirjallisuuslajien löytämiseen. Tarvitsemme myös jotain, jolla haastaa itsemme lukemaan enemmän ja etsimään teoksia oman mukavuusalueen ulkopuolelta. Rupesimme siis pelaamaan kirjabingoa: 25 eri kirjalajia/tyyliä listattiin taulukkoon ja kumpi ensin sai 5 suoran voitti. Molemmilla oli omat listat, jota toinen ei saanut nähdä, ja sitten määrättiin aina toiselle summamutkissa joku laji, josta sai vapaasti valita kirjan. Palkinnoksi molemmat laittoi 10€ ja ostimme lahjakortin Suomalaiseen kirjakauppaan, jonka voittaja sitten sai. Hävisin.
Jatkoimme 5 suoran jälkeen kirjojen määräämistä, niin kauan kunnes jokaisessa ruudussa oli raksi.
Kirjabingo teki sen minkä sen oli tarkoituskin, haastaa itsemme lukemaan enemmän ja saamaan takaisin se lukemisen into.

Se vähän olisi nyt myös tämän blogin tarkoitus. Samalla kun tämän on tarkoitus olla hehkutuspalsta (Kattokaa mitä mä oon lukenu!), niin myös samalla vähän inspiraation lähde itselle hakea jotain uutta.

Lukemisen Iloa!

ps. minulla on aina ollut hankaluuksia jäsennellä teksiä, sekä sijoittaa pisteet ja pilkut oikeille paikoilleen! Pahoittelen virheitä siis :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti