Viulisti Julia Andsell löytää antikvariaatista ostamansa nuottivihkon välistä tuntemattoman säveltäjän käsinkirjoittaman kappaleen. Kun Julia ensimmäisen kerran soittaaa kappaleen, hänen kolmivuotias tyttärensä hyökkää väkivaltaisesti hänen kimppuunsa.
Sävellys ja tapahtuma saa Julian pelkäämään tytärtään, ja hän päätyy Venetsiaan selvittämään sävellyksen alkuperää. Jäljet johtavat toisen maailmansodan aikaiseen Italiaan, missä nuori muusikko jäi juutalaisvainjen jalkoihin.
Olen suuri Tess Gerritsen fani. Olen lukenut kaikki Rissoli & Isles -sarjan kirjat useaan otteeseen, sekä monta muutakin Gerritsenin kirjoittamaa teosta. Hänen kirjansa ovat kiehtovia trillereitä, joissa usein on selkäpiitä karmivia yksityiskohtia ja juonenkäänteitä.
Tämä kirja ei kuulunut Rissoli & Isles -sarjaan, mutta oli siltikin hyvin kiehtova. Kirja oli myös yllättävän lyhyt, vain 238 sivua.
Kirja alkaa kiehtovasti ja vie mukanaan heti ensimmäiseltä sivulta lähtien. Luin sen lähes tulkoon yhdeltä istumalta. Kirja oli mielestäni sopivan lyhyt. Jos siihen olisi upotettu enemmän, olisi se menettänyt merkityksensä. Siihen oli kaikki oleellinen saatu: jännitystä, historiaa, parisuhdedraamaakin.
Ainoa mikä kirjassa ehkä hieman häiritsi oli sen nopeatempoinen tahti. Kirjassa tosiaan tapahtuu, ehkä liiaksikin. Välillä tapahtumien tempo häiritsi, ja kirjasta jäi ehkä hieman halpa maku suuhun.
Pidin kirjan historiallisesta puolesta erityisen paljon. Kirjaan oli hienosti nidottu menneisyys ja nykyisyys toisiinsa, ja natsien teot saivat uuden ulottuvuuden. Vaikka aihe on monille tuttu, niin se aina on siltikin yhtä koskettava.
Trillereiden ystävälle suosittelen suuresti Tess Gerritsenin kirjoja, myös tätä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti